2015. február 23., hétfő

Könyves Oscar-díj 2015

A booktuber-közösségben (azaz azok között, akik könyvekről szóló videókat töltenek fel a YouTube-ra) körülbelül két éve jött divatba az a tag, amiben könyveknek osztják ki az Oscar-díjakat, természetesen a műfajhoz igazítva a kategóriákat. Én ugyan nem készítek videókat, de mivel nagy rajongója vagyok mind a filmeknek, mind a könyveknek (nem tudom, feltűnt-e), ezért idén én is elkészítettem a magam listáját. A sorrendben az idei Oscar-díjátadó menetrendjét követtem, amit tegnap délután megnéztem, de egy-két beszédtől és számtól eltekintve nem volt érdemes időt szakítani rá. Lehet, hogy egy olyan évben, amikor mindenki a társadalmi tudatossággal van elfoglalva, nem feltétlenül Neil Patrick Harris volt a legjobb választás műsorvezetőnek. Ami a saját választásaimat illeti, érdekes volt szembesülni vele, hogy az a 40 könyv, amit tavaly elolvastam, igazából mennyire kevés, és hogy ebből kifolyólag viszonylag nehéz volt némelyik kategóriában megfelelő győztest "hirdetnem". De ez is csak arra ösztönöz, hogy idén többet olvassak és változatosabban. Vágjunk is bele!

1. Legjobb férfi mellékszereplő - Levi (Fangirl)
Tudom, hogy Levi-t gyakorlatilag akár a Fangirl férfi főhősének is lehetne tekinteni, de egyrészt nem nagyon volt más jelöltem, másrészt pedig Rainbow Rowell könyve szerintem tényleg inkább szól a főhősnő, Cath önfelfedezéséről, és ebben Levi inkább csak segítő szerepet játszik. Azt viszont kiválóan: Levi az egyik legcukibb, legszerethetőbb fiú, akivel könyvben valaha találkoztam.

2. Legszebb borító (Legjobb jelmez) - Szíved helyén épül már a Halálcsillag
Nem elég, hogy a szürke-sárga-fekete az egyik kedvenc színkombinációm, még retro is, meg Star Wars is, szóval nem volt kérdés, ki nyer ebben a kategóriában. Ezt a könyvet minden egyes alkalommal kézbe kellett vennem, amikor bementem egy könyvesboltba - aztán meghozta a Jézuska (még 2013 karácsonyán), és akkor már csak a könyvespolchoz kellett odajárulnom, hogy végigsimítsam a prémium papírt.

3. Legjobb novella vagy kis terjedelmű könyv (Legjobb rövidfilm) - The Queen's Army
Nem ez lesz az utolsó kategória, amiben feltűnik Marissa Meyer valamelyik alkotása. A Holdbéli krónikák-sorozathoz írt novellái abszolút egyenrangúak a könyvekkel, mindig érdekes információkkal egészítik ki a világot, és ha nem is kapcsolódnak szervesen a történethez (fenti történet egyébként igen), akkor is izgalmasak önmagukban.

4. Legjobb női mellékszereplő - Iko (Cinder) 
Ez volt az a kategória, amire magamban rögtön rávágtam a választ. Iko aranyos, vicces, menő, jószívű - minden megvan benne, ami egy jó baráthoz kell. A karaktere különösen a Holdbéli krónikák második részében jut nagyobb szerephez (akik olvasták, értik, mire gondolok ;), de már az első könyvben is a szívünkbe lopja magát.

5. Legjobb leírások (Legjobb vizuális effektek) - Üresek városa 
Ransom Riggs már a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei-ben is bebizonyította, hogy ha kell, csodálatos bekezdéseket tud írni - legyen szó tájleírásról, szörnyetegekről, vagy belső vívódásról. Azt, hogy a sorozat második könyvében ezt még magasabb szintre emelte, én részben a feleségének, Tahereh Mafi-nak tudom be, akinek én ugyan egyáltalán nem szeretem a stílusát, de a lírai vénáját elismerem. Egy kicsit.

6. Egy könyv, amiből jó animációs film lehetne (Legjobb animációs film) - A vérgróf
Lehet, hogy meglepő választás, de miután rátaláltam a Nyugat+Zombik képregényre, nem volt kétségem afelől, hogy egy vámpíros történet, ami a századelő Budapestjén játszódik, mennyire jól mutatna animált formában.

7. Legjobb csavar (Legjobb fényképezés) - Sharp Objects 
Gillian Flynn-be még 2013-ban szerettem bele, amikor elolvastam a Gone Girl-t - nem is értem, minek vártam ilyen sokat azzal, hogy belefogjak egy másik könyvébe. A Sharp Objects legalább olyan felkavaró, mint előbbi kötet, és krimiről lévén szó, nem lehet vége nagy csavar nélkül.

8. Legjobb történelmi regény/non-fikció (Legjobb dokumentumfilm) - A francia nők nem híznak
Nagy dolgokat fogok mondani: ez a könyv megváltoztatta a gondolkodásomat. Mireille Giuliano írásában főleg az fogott meg, hogy mennyire emberi és pozitív volt az egész: bár diétás könyv, de nem a tiltásokról szól, és komoly élettapasztalat van mögötte, de néha megmosolyogtat.

9. Legjobb/legösszetettebb világ (Legjobb eredeti forgatókönyv) - Cinder (Holdbéli krónikák)
Disztópia is, lányok is a főhősök, szerelem is van benne, de valahogy mégis magával ragadott Marissa Meyer világa. Valahogy mégis kiemelkedett a tizenkettő-egy-tucat disztópikus YA-sorozatok közül. Komplex társadalmak, részletes leírások az űrhajók műszaki berendezéseiről, hihető testi és lelki sérülések - alig várom, hogy év végén kijöjjön a sorozat befejező része.

10. Legjobb filmadaptáció (Legjobb adaptált forgatókönyv) - A kiválasztott 1. rész (Mockingjay Pt. 1)
Ez ugyancsak az a kategória volt, amiben nem volt kétség, mit választok (most hirtelen beugrott a Csillagainkban a hiba, és dilemmába estem, de gyorsan kimászok belőle). Az éhezők viadala  részről részre csak jobb lesz, és szerintem kiválóan vitték filmre az eddigi epizódokat: hibátlan casting (a white washing-tól eltekintve), csodálatos hangulatkeltő zene, szuper fényképezés, lenyűgöző díszletek. Nem is kell ennél több.

11. A legjobb író, akit tavaly fedeztél fel (Legjobb rendező) - Marissa Meyer
Már dicsértem eleget fentebb, és ez nem is az utolsó említése. Nem tehetek róla, beleszerettem, és főképp azért, mert meglepett: egyáltalán nem számítottam rá, hogy ilyen nagyon fognak tetszeni a könyvei.

12. Legjobb férfi főszereplő - Four (Divergent)
Ez egy kicsit kényszerű választás volt. Rá kellett jöjjek ugyanis, hogy nem nagyon olvastam olyan könyvet tavaly, amiben igazán kiemelkedő férfi főszereplő volt. Még talán a Titokzatos folyó valamelyik szerepőjét választhattam volna, de közöttük meg nem feltétlenül tudtam dönteni. Hagyjuk is - jövőre talán ügyesebb leszek.

13. Legjobb női főszereplő - Cinder (Cinder)
Ha nem is értek mindig egyet minden cselekedetével, Cinder mégis egy fantasztikus karakter. Okos, céltudatos, önfeláldozó és érzékeny, és jóval aktívabb hősnő, mint az eredeti Hamupipőke. Szeretem  a hőssé válását, a magára eszmélését, ahogy egyre inkább harcos válik belőle, de közben összeszorul a gyomra, ha a szeretteiről van szó. Nagyon szépen megírt karakter egy ugyancsak kiválóan összerakott világban.

14. Legjobb önálló könyv (Legjobb film) - Sharp Objects 
Viszonylag nehéz választás volt, mert elég sok sorozatot olvastam tavaly, de végül ő győzött. Izgalmas volt, felkavaró, kemény és hangulatos (mármint kiválóan ragadta meg azt a közép-nyugati miliőt, amiben játszódik). Nem akarok túl sokat írni róla, aki szereti a krimit, az mindenképp olvassa el, de akit inkább a mentális zavarok érdekelnek, annak is nagyon ajánlom.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése